Zondag 11 augustus: Toch niet de hoogste?
Dankzij de successen van autoproducenten als Ford ontwikkelt Detroit zich in de eerste helft van de vorige eeuw tot een van de grootste en belangrijkste steden in de VS. Rond 1950 heeft de Motor City zelfs het hoogste inkomen per hoofd van het land. De bevolking is bovendien in vijftig jaar tijd met een factor zes gegroeid tot een top van bijna twee miljoen inwoners.
Het op een na grootste warenhuis in de wereld – alleen het befaamde Macy’s in New York was groter – stond in die tijd in Detroit: J.L. Hudson’s Department Store (zie bovenstaande ansichtkaart). Voor generaties Detroiters was Hudson’s de plek bij uitstek om bijvoorbeeld inkopen te doen voor kerst. Het gebouw telde 17 verdiepingen, had 51 liften, er waren vijf restaurants en meer dan 200 verschillende afdelingen. Hudson’s was een stad op zich waar in de hoogtijdagen 10.000 mensen werkten en 100.000 klanten elke dag voor in totaal meer dan een miljoen dollar uitgaven. Tijdens de door het warenhuis georganiseerde Thanksgiving Day Parade stonden de stoepen van downtown Detroit ieder jaar vol met honderdduizenden enthousiaste toeschouwers.
In de tweede helft van de 20e eeuw wordt het warenhuis door Detroit echter meegesleurd in zijn val. Als de stad leegloopt, de auto-industrie instort en de bewoners van de voorsteden hun inkopen gaan doen in splinternieuwe winkelcentra gaat het iconische warenhuis in 1983 failliet. En vijftien jaar later wordt het gebouw gesloopt.
In het voorjaar van 2015 meldt zakenman en miljardair Dan Gilbert (zie de bovenstaande foto) grootse plannen te hebben met het gapende stuk grond. Gilbert wil er een wolkenkrabber bouwen die in 2020 moet worden opgeleverd en die de hoogste van de stad moet worden. ‘Our goal is that this project will become not only a symbol of Detroit’s past and present, but more importantly, highlight the high-tech potential, creative future of opportunities for Detroiters and visitors from around the world,’ aldus Gilbert. Eind 2017 wordt begonnen met de werkzaamheden.
Afgelopen week bleek echter dat 2020 niet gehaald zal worden en de hoogte van het gebouw mogelijk aangepast zal worden. In plaats van alleen maar appartementen, zal de toren volgens bijgestelde plannen in 2023 ook plaats bieden aan een hotel. Joe Guziewicz, verantwoordelijk voor de bouw, weet nog niet zeker of het gebouw hoger zal worden dan de hoogste wolkenkrabber in Detroit op dit moment: het hoofdkantoor van General Motors, het Renaissance Center (zie bovenstaande foto): ‘Is it going to be the tallest building? Possibly. … Until we settle with an (hotel) operator, it’s just going to be really difficult to project what that final height’s going to be.’ Wat in ieder geval wel zeker is: een eerder gepland publiek observatiedek komt er niet meer.
Meer lezen?
https://www.freep.com/story/money/business/john-gallagher/2019/08/07/hudsons-detroit-tallest-building/1943037001/
https://www.detroitnews.com/story/news/local/detroit-city/2019/08/07/hudsons-site-tower-may-not-be-tallest-in-michigan/1926731001/